Το καλοκαίρι αποτελεί αναμφισβήτητα την αγαπημένη εποχή μικρών και μεγάλων! Ήλιος, θάλασσα, ξεγνοιασιά, διακοπές...είναι οι σκέψεις των περισσότερων από εμάς αυτήν την περίοδο! Κατά τους θερινούς μήνες αυξάνεται σημαντικά η έκθεση μας στην ηλιακή ακτινοβολία και τις υψηλές θερμοκρασίες. Συνεπώς η σωστή και επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού μας κρίνεται αναγκαία!

Αρκεί να σκεφτούμε ότι το νερό αποτελεί περίπου το 60% του σωματικού μας βάρους για να καταλάβουμε πόσο πολύτιμο συστατικό είναι προκειμένου ο οργανισμός μας να είναι σε θέση να επιτελεί όλες τις φυσιολογικές λειτουργίες του. Το ανθρώπινο σώμα δεν είναι σε θέση να αποθηκεύει νερό, επομένως, τα υγρά που αποβάλονται κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι σημαντικό να αναπληρώνονται. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι οι απώλειες είναι μεγαλύτερες λόγω της αυξημένης εφίδρωσης που προκαλείται από τις υψηλές θερμοκρασίες που σημειώνονται. Η εφίδρωση συνιστά έναν μηχανισμό μέσω του οποίου ο οργανισμός μας μπορεί να μειώνει τη θερμοκρασία σώματος -η οποία αυξάνεται όσο αυξάνεται και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος- και να τη διατηρεί σταθερή περίπου στους 36,5ο C. Η αυξημένη εφίδρωση συνεπάγεται και απώλεια ηλεκτρολυτών από το σώμα (συνήθως νατρίου & καλίου) και είναι πιθανό να οδηγήσει σε αφυδάτωση.

Το αίσθημα της δίψας αποτελεί ένα δείκτη των επιπέδων υδάτωσης του οργανισμού, ωστόσο, καλό είναι να μην καταναλώνουμε νερό μόνο όταν αισθανόμαστε δίψα καθώς αυτό σημαίνει ότι το σώμα μας έχει ήδη χάσει ένα μικρό ποσοστό των υγρών του (1-2%) και η αφυδάτωση βρίσκεται ήδη σε αρχικά στάδια! Τα κυριότερα συμπτώματα της αφυδάτωσης είναι ο πονοκέφαλος, η ζαλάδα, η ναυτία, η τάση για έμετο, το αίσθημα κόπωσης, ο πυρετός, η ξηροστομία καθώς και η αδυναμία προσανατολισμού και ισορροπίας (σε σοβαρή αφυδάτωση). Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δίνεταιν στις ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού όπως είναι τα παιδιά και τα ηλικιωμένα άτομα.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη υγρών ανά ημέρα ανέρχεται περίπου στα 2,5-3L για τους άνδρες και στα 2L για τις γυναίκες. Ωστόσο, οι ανάγκες αυτές διαφοροποιούνται μεταξύ των ατόμων ανάλογα με το σωματικό βάρος, τις γενικότερες διατροφικές του συνήθειες, τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας καθώς και τις περιβαλλοντικές συνθήκες. Επιπλέον, στα υγρά, εκτός από το νερό, συμπεριλαμβάνονται και τα διάφορα ροφήματα (καφές, τσάι, φυσικοί χυμοί) που καταναλώνονται μέσα στην ημέρα ενώ «κρυμένες» πηγές νερού αποτελούν και στερεά τρόφιμα όπως τα φρούτα, τα λαχανικά αλλά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να παραμείνετε επαρκώς ενυδατωμένοι καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού:

Καταναλώστε τη συνιστώμενη ποσότητα υγρών κατά τη διάρκεια της ημέρας επιλέγοντας το νερό ως κύριο ενυδατικό μέσο. Φροντίστε να έχετε πάντα μαζί σας ένα μπουκάλι νερό όταν είστε έξω και εκτίθεστε στις υψηλές θερμοκρασίες για μεγάλο χρονικό διάστημα (στο δρόμο, στην παραλία). Καταναλώστε νερό ακόμη και όταν δεν αισθάνεστε δίψα.

Αυξήστε την κατανάλωση φρούτων (για παράδειγμα, καρπούζι, πεπόνι, μπανάνα, βερύκοκα, φράουλες) και λαχανικών (ντομάτα, αγγούρι, ) καθώς συνεισφέρουν τόσο στα επίπεδα υδάτωσης του οργανισμού όσο και στη «φόρτιση» του με βιταμίνες αλλά και ηλεκτρολύτες. Μπορούν να καταναλωθούν και σε μορφή ανάμεικτων χυμών ή διαφόρων smoothies με γάλα εξασφαλίζοντας μας τόσο ενυδάτωση όσο και ευχάριστη γεύση!

Τα διάφορα ροφήματα όπως ο καφές και το κρύο τσάι μπορούν επίσης να μας δροσίσουν και να συμβάλλουν στην ενυδάτωση του οργανισμού.

Καταναλώστε με μέτρο το αλκοόλ καθώς αυξάνει τη διούρηση και μπορεί να συμβάλει στην αφυδάτωση. Προτιμείστε φυσικούς χυμούς ή ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, όπως η μπύρα και το κρασί.

Στην περίπτωση που ακολουθείτε κάποιας μορφής φυσική δραστηριότητα, φροντίστε να ενυδατώνεστε επαρκώς πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την άσκηση.

Εφόσον ακολουθείτε κάποια φαρμακευτική αγωγή, συμβουλευτείτε το θεράποντα ιατρό σας για τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς κάποια φάρμακα αυξάνουν τη διούρηση και μπορεί να προκαλέσουν αφύδατωση ιδιαίτερα στην περίπτωση που ο ασθενής δεν ενυδατώνεται επαρκώς.

Καλό Καλοκαίρι!!